Fransk bulldogg

fransk bulldog hund

Fransk bulldog är en charmig och rolig sällskapshund. Hunden tycker om att stå i centrum och trivs bra när den får uppmärksamhet. Den kräver inte så mycket motion, men behöver aktiveras för att må bra.

InformationBästa hundfoderBetygPris
100% naturligt hundfoder100% naturligt hundfoder

100% naturliga råvaror, fritt från konstgjorda tillsatser

Hög kötthalt, färskt & lufttorkat kött av hög kvalitet

Spannmålsfritt, använder näringsrika grönsaker.

Hemleverans till din dörr. Snabba leveranser 1-3 vardagar.

9.8
Se bästa prisGå till Buddy

Fransk bulldog som sällskapshund

Den franska bulldoggen har kommit att bli allt mer populär både bland sådana som har haft hund tidigare och bland de som skaffar hund för första gången. Det här är en liten hundras, men dess personlighet är ofta stark. Den tycker om att få uppmärksamhet och trivs därför allra bäst i ett hushåll där det bara finns ett fåtal personer, annars kan det hända att den börjar konkurrera med andra om bekräftelse. En fransk bulldog skäller inte speciellt mycket, vilket gör att den också passar bra att ha i lägenheter.

Fransk bulldog fakta

• Livslängd fransk bulldog: 10–14 år
  • Fransk bulldog mankhöjd: tikar 24–32 cm, hanhundar 27–35 cm
  • Fransk bulldog vikt: tikar 8–13 kilo, hanhundar 9–14 kilo
  • Fransk bulldog storlek: liten
  • Ursprung: Frankrike
  • Färger: fransk bulldog svart, fransk bulldog grå, fransk bulldog blå, fransk bulldog gul, fransk bulldog brun, vit fransk bulldog
  • Användningsområde: sällskapshund
  • Fransk bulldog valp pris: från 20 000 kronor

Fransk bulldog beteende

Till en fransk bulldogs egenskaper hör att den är synnerligen social. Det är en produkt av att hunden är framavlad för att vara en renodlad sällskapshund. Man tror att den franska bulldoggen som vi är vana vid idag blev framavlad under 1800-talet i Paris. Där väckte den snabbt ett stort intresse hos överklassen för att den såg så speciell ut. Även det att en fransk bulldogs personlighet är helt unik gjorde att rasen snabbt blev populär.

En fransk bulldogs temperament är för det mesta jämnt och den har lätt för att anpassa sig till de rutiner ni har i ert hushåll. Hunden är känd för att vara smart och för att den gärna visar upp sig själv och kan göra lite lustiga saker för att få uppmärksamhet.

Fransk bulldog sjukdomar

Hundrasen har flertalet vanliga sjukdomstillstånd den brukar drabbas av, även fast en fransk bulldogs livslängd ligger på 10–14 år. Ett vanligt problemområde är en fransk bulldogs andning. Det beror på att en fransk bulldogs nos och skalle är förkortad. En överdrivet kort skalle och nos kan ge upphov till att en fransk bulldog får andningsproblem. På samma sätt kan andningsproblem uppstå om näsborrarna är för trånga, eftersom hunden då får svårt att reglera sin temperatur.

En fransk bulldog med lång nos, eller en nos som ligger inom normala intervaller, kan även den drabbas av andningsproblematik. Att hunden har svårt för att andas kan bland annat märkas på att den rosslar, harklar sig, kastar upp ett vitt skum eller har näsborrar som inte rör sig.

Hudåkommor är ett annat vanligt problemområde hos rasen. Om det uppstår hudproblem beror de ofta på att en fransk bulldog har allergi. Hunden kan antingen vara allergisk mot vissa födoämnen eller mot yttre faktorer som damm och kvalster. Tecken på att hunden är allergisk är att den försöker lindra klådan genom att bita sig eller slicka på tassarna.

Den kan också lida av rinnande ögon, få svampinfektioner i öron eller på tassarna, ha urinvägsinfektioner eller diarréer. Du kan också se tecken på att något inte stämmer om en fransk bulldogs öron ofta blir inflammerade eller om pälsen är glanslös.

Franska bulldoggar drabbas även oftare än andra hundraser av ryggproblem. De kan få förträngningar i ryggmärgskanalerna eller drabbas av diskbråck. Vad gäller ögonen hos den här hundrasen kan de också drabbas av ögonskador, både på grund av att de är modiga krabater som gärna utforskar världen runt omkring sig och för att deras ansikte är förkortat.

Fransk bulldog motion och pälsvård

En fransk bulldog behöver motioneras, men den tycker om att motioneras i ett lugnare tempo. Du kan med fördel ta med dig hunden på en lugn springtur, i svampskogen eller på promenaden. Det du behöver ge akt på är att hunden inte får överansträngas när det är varmt ute. Det beror på det faktum att den har svårt för att reglera sin egen temperatur på grund av hur kroppen är uppbyggd.

Eftersom storleken på den här hundrasen är liten är även en fransk bulldogs matmängd mindre. Via kenneln där du köpt din hund kan du få tabeller och råd om lämplig kost och mängd mat.

Att ta hand om en fransk bulldog är på många sätt enkelt, även när man ser till pälsvården. Hunden har en kort päls som ska ligga tätt mot kroppen och den kräver minimalt med vård. Det du behöver göra är att torka vecken i ansiktet regelbundet så att inte smuts ligger kvar och kan orsaka infektioner. En fransk bulldog fäller i regel två gånger per år och kan då behöva borstas lite extra.

Det finns även långhårig fransk bulldog, men de är ovanliga. Om pälsen är långhårig beror det på att båda föräldrarna har burit på en mycket ovanlig gen.

Även fast pälsen är enkel att vårda är fransk bulldog inte allergivänlig, åtminstone inte mer än andra hundraser. Pälsallergiker kan alltså reagera på den här hundrasen.

Fransk bulldog valp

En valp är väldigt självständig, precis som en fransk bulldog i vuxen ålder. Det kan vara svårt att motivera hunden att röra på sig, och därför behöver man vara konsekvent och tydlig när man uppfostrar valpen. Att förstärka positiva beteenden genom belöning brukar vara framgångsrikt när det gäller franska bulldoggar.

En valp behöver få sina grundvaccinationer, och även påfyllnadsdoser mot de sjukdomar som ingår i hundarnas vaccinationsprogram. De sjukdomarna är bland annat parvo och leverinflammation. Det är också bra att så tidigt som möjligt teckna en djurförsäkring för hunden. Då har du ett ekonomiskt skydd om något skulle hända, samtidigt som en del försäkringsbolag ger dig en bättre premie om du försäkrar djuret tidigt.

Fransk bulldog pris

Vad kostar en fransk bulldog? Det beror helt på uppfödare och hundens stamtavla. Priset för en fransk bulldog valp börjar på 20 000 kronor. Om hunden har en fin stamtavla får du räkna med att betala mer än 20 000 kronor. Väljer du att köpa en fransk bulldog som redan är några år gammal blir kostnaden något lägre.

Uppfödarna prissätter sina valpar utifrån sina egna kostnader och arbetet med aveln. Att priset blir högre behöver därför inte vara något negativt utan kan snarare innebära att hunden har en bättre stamtavla och bättre genetiska förutsättningar. En mini fransk bulldog kostar i regel lite mindre än den traditionella hundrasen gör, men för en mini med bra stamtavla får du räkna med ett pris på minst 15 000 kronor.

Fransk bulldog uppfödare

Innan du köper en charmig fransk bulldog valp kan du ta kontakt med Fransk Bulldog Klubbs rasinformatörer som du hittar här. De kan både ge dig information om hur rasen fungerar och vad du ska tänka på innan ett köp. Samtidigt kan de också bistå med information om vad du ska kontrollera när du köper en hund. Om du vill ha en hund i en speciell färg kan de även tipsa dig om vilken uppfödare du ska ta kontakt med om du exempelvis vill köpa en fransk bulldog valp i beige, grått eller svart.

I Sverige finns följande uppfödare. En del av dem fokuserar på fransk bulldog för avel, medan andra satsar på att enbart erbjuda sällskapshundar. Tänk på att du alltid ska köpa en fransk bulldog med svans för att den ska vara godkänd enligt rasstandard. En fransk bulldog utan svans är alltså inte godkänd. Även om svansen ska vara kort måste hunden ha en svans.

Fransk bulldog som första hund

Eftersom den franska bulldoggen uttryckligen är en sällskapshund passar den ofta bra för den som vill köpa hund för första gången. Det man måste tänka på är att vara tydlig och konsekvent i sin träning. Du behöver också tänka på att hunden är en social varelse som helst vill ha dig för sig själv. Är ni en stor familj kanske en annan hundras kan passa bättre.

En fransk bulldog är ett bra sällskap, en lustig fyrbent vän och en envis hund som har en unik och egen personlighet. Det är det som är det allra mest speciella med hundar inom den här rasen. Ingen hund är den andra lik och deras egna personlighetsdrag framkommer tydligt och ger dem hunden sin stora charm.

Vanliga frågor och svar

Hur är det att ha en fransk bulldog?

Om du tycker om en glad, social och levnadsglad hund så passar en fransk bulldog dig bra. Passar bra som familjehund men bara först efter att ni har tränat hunden och lärt den att vänja sig vid barn. Är en modig hund trots sin storlek.

När är en fransk bulldog fullvuxen?

En frank bulldog, utav mindre eller mellanstor ras, brukar bli fullvuxen när den är 8-12 månaden. Då har den kommit upp till sin fulla vikt och höjd.

Vad kostar det att ha en fransk bulldog?

Om du är ute efter en fransk bulldog med stamtavla så brukar priset var ca 20 000 kr och uppåt. Då brukar registreringsbevis ofta ingå.

Andra relaterade sidor