Cavalier King Charles Spaniel

Cavalier King Charles Spaniel tillhör dvärghundar, men är en av de största sådana. Hundrasen används som sällskapsdjur och är en lekfull och gladlynt hund som gärna umgås tillsammans med sin flock.

InformationBästa hundfoderBetygPris
100% naturligt hundfoder100% naturligt hundfoder

100% naturliga råvaror, fritt från konstgjorda tillsatser

Hög kötthalt, färskt & lufttorkat kött av hög kvalitet

Spannmålsfritt, använder näringsrika grönsaker.

Hemleverans till din dörr. Snabba leveranser 1-3 vardagar.

9.8
Se bästa prisGå till Buddy
cavalier king charles spaniel hund

Cavalier king charles spaniel som sällskapshund

Cavalier king charles spaniel är en ras som är framavlad för att fungera som sällskapshundar. De tycker mycket om att umgås med människor och trivs mindre bra när de blir lämnade ensamma för länge. Eftersom de har en vänskaplig och tillgiven natur passar de bra i både singelhushåll och i familjer. Rasen är speciellt passande att ha tillsammans med barn eftersom de är lojala, energiska och tycker om att busa. Hunden är dessutom väldigt anpassningsbar, vilket gör att den har enkelt för att lära sig de rutiner som ni har i er familj.

Cavalier king charles spaniel fakta

• Cavalier king charles spaniel färger: cavalier king charles spaniel brun, cavalier king charles spaniel ruby, cavalier king charles spaniel svart, blenheim, trefärgad
  • Cavalier king charles spaniel livslängd: 9–14 år
  • Cavalier king charles spaniel vikt: 5,5–8 kilo
  • Ursprung: Storbritannien
  • Vad kostar en cavalier king charles spaniel: från ca 12 000 kronor

Cavalier king charles spaniel temperament

Cavalier king charles spaniel har ett temperament som kännetecknas av att den är väldigt aktiv. Till sin natur är hundrasen både nyfiken och tycker om att leka. Eftersom de är så pass lekfulla som de är kan hundarna ibland ha svårt för att lyda kommandon. Det gör de inte för att vara jobbiga, utan helt enkelt för att det finns så mycket annat spännande och roligt som händer runt omkring dem. Det går såklart att träna en cavalier king charles spaniel så den följer kommandon, men det behövs lite extra tid för att det ska bli en självklarhet.

Cavalier king charles spaniel används inte bara som sällskapshundar utan även som terapihundar. Eftersom de är tillgivna och tycker om närhet passar de bra för det ändamålet. Vidare har hundrasen även en medfödd jaktinstinkt, speciellt när det kommer till småfåglar och smådjur.

Cavalier king charles spaniel sjukdomar

Jämfört med andra hundraser är cavalier king charles överrepresenterade vad gäller hjärtsjukdomar som bryter ut i tidig ålder. Sjukdomen som kan drabba cavalier king charles spaniel, som obehandlad kan leda till döden, heter mitralinsufficiens. Vid den sjukdomen finns det blåsljud på hjärtat som i värsta fall kan leda till att hunden drabbas av hjärtsvikt. Om man har en hund som används i avel rekommenderas det därför att den får göra en hjärtundersökning varje år. Har man en hund som inte används för avel ska hjärtat undersökas minst var femte år. Episodic Falling är en annan sjukdom vissa cavalier king charles spaniel lider av, där hunden drabbas av epileptiska anfall.

Andra sjukdomar som kan drabba en cavalier king charles spaniel är sådana som är vanliga bland andra hundraser. Till sådana sjukdomar hör höftledsdysplasi, hypotyreos och armbågsdysplasi.

Torra ögon är även vanligt. Det är en autoimmun sjukdom som leder till brist på tårvätska; detta kan dock behandlas genom dagliga ögondroppar. Om behandling inte sätts in kan åkomman dock leda till blindhet hos cavalier king charles spaniel.

En annan sjukdom som är viktig att känna till om man har en cavalier king charles spaniel är syringomyeli. Det är en nervsjukdom som påverkar ryggraden och hjärnan. Om hunden drabbas av sjukdomen kan den uppleva en stark smärta och även bli förlamad. Anledningen till att cavalier king charles spaniel drabbas av den här sjukdomen är att huvudet har en sådan form att hjärnan har ett relativt litet utrymme.

Cavalier king charles spaniel allergi

Den här hundrasen är inte mer allergivänlig än andra hundraser. Det innebär att personer med pälsdjursallergi kan komma att reagera om de är i närheten av en cavalier king charles spaniel. Eftersom hundrasen även fäller en del päls kan vissa allergiker reagera bara av att vara i samma rum där hunden har vistats.

Cavalier king charles spaniel pälsvård

En cavalier king charles spaniel fäller en hel del hår. Pälsen ska vara lång och silkig för att möta rasstandard, men det är även accepterat att den har en liten vågighet. Enligt rasstandard är godkända färger på en cavalier ruby, svart, brun, trefärgad eller blenheim.

Oavsett hur hunden ser ut behöver man borsta pälsen regelbundet. Speciellt bakom öronen kan det lätt bildas tovor och därför ska man avsätta extra mycket tid på det området. En cavalier king charles spaniel ska aldrig klippas eller trimmas.

Cavalier king charles spaniel motion

Eftersom cavalieren är en aktiv hundras behöver den rätt mycket motion. Den tycker om att följa med på promenader och lättare springturer. Man kan även aktivera hunden genom att exempelvis kasta boll som den får hämta. Många hundar tycker mycket om att träna agility eftersom de där får utlopp för sin energi och lekfullhet.

Cavalier king charles spaniel valp

En cavalier king charles spaniel puppy är en livsglad krabat som gärna utforskar allt som finns i dess omgivning. Valparna brukar ha en tendens att tugga på allt från mattor till skor, men det är ett beteende som man snabbt kan lära dem bort ifrån. Hundarna är kloka och förstår snabbt vad de får och inte får göra. Både vuxna hundar och valpar tycker om sällskap och är keliga.

Vanligt för valpar är att de behöver kissa ofta, så man kan behöva ta ut dem för att göra sina behov varje gång de sovit, ätit eller lekt. Ju äldre de blir desto mer sällan behöver de sedan kissa. Hundrasen är generellt sett väldigt enkel att träna upp så att den blir rumsren.

En cavalier king charles spaniel ska få de klassiska vaccinationerna som ges till alla hundar. De behöver bland annat vaccineras mot valpsjuka, parvovirus och ofta även mot kennelhosta. Det vanligaste är att hundarna har fått sina första doser hos uppfödaren, men de behöver sedan få ytterligare doser. Din veterinär kan hjälpa dig att boka tid när det är dags för nästa vaccination.

Cavalier king charles spaniel pris

En cavalier king charles spaniel med stamtavla brukar kosta från ungefär 12 000 kronor och uppåt. En hund som är framavlad och tänkt att själv användas som avelshund är något dyrare än en hund som är framavlad för att enbart verka som sällskapshund. Hundar som har en finare stamtavla där det inte förekommer så många sjukdomar blir även de något dyrare än andra hundar.

Cavalier king charles spaniel uppfödare

Om du vill köpa en hund och vara säker på att den är frisk och kry är det alltid bästa att vända dig till en cavalier king charles spaniel kennel eller uppfödare med gott renommé och gedigen erfarenhet av avel. I Sverige finns det flertalet uppfödare av cavalier king charles spaniel. De finns utspridda över landet och du kan hitta registrerade uppfödare här

Vill du veta mer om hur du kan hitta en cavalier king charles spaniel till salu kan du även ta kontakt med rasklubben Cavalliersällskapet. Dem kan du kontakta om du letar efter en uppfödare som avlar fram hundar med specifika egenskaper eller om du har preferenser gällande pälsen och till exempel vill ha en brun eller ruby cavalier king charles spaniel.

Cavalier king charles spaniel som första hund

Att ha en cavalier king charles spaniel som första hund är oftast väldigt passande. Den här hundrasen är så trevlig att ha att göra med att den får de flesta hjärtan att smälta. Om du inte har vana av cavalier king charles valpar sedan tidigare och köper en valp är det bäst att läsa på om hur du uppfostrar hunden. På så sätt ökar du dina möjligheter att få en trogen följeslagare som gärna lyder dig.

Något positivt med en cavalier king charles spaniel är att de tycker om att lära sig tricks. Så länge du har tid så sysselsätter de sig gärna med att lära sig nya tricks i många timmar. En cavalier är en glad fyrbent vän som kommer ge dig mycket glädje, oavsett om du har haft hundrasen tidigare eller om det är första gången du skaffar en.

Andra relaterade sidor