Vattensvans hos hund

Vattensvans – på engelska känt som ”water tail”, ”wet tail”, och ”frozen tail” – är en smärtsam inflammation som hundar kan drabbas av efter bad i kallt vatten. De primära symptomen för en hund som drabbats av tillståndet är en svans som hänger rakt ner samt en påtaglig smärta i svansroten.

Scrolla ner och läs mer för att ta reda på varför hundar drabbas av vattensvans samt för tips på behandling och förebyggande åtgärder.

Vad är symptom på vattensvans?

En hund som drabbats av vattensvans eller ”wet tail” visar vanligen symptom i form av en hängande svans och ett beteende som indikerar på smärta i området kring svansroten.

Ett klart tecken på att din hund har vattensvans är att ca. 10 cm av svansen från roten står rakt ut, medan resten av svansen hänger ner mot marken. Det kan nästan verka som att hunden helt förlorat kontrollen över sin svans eller att den blivit förlamad.

Förutom den hängande svansen och att hunden verkar allmänt tagen av smärtan, kan en del hundar också få svårt att kissa och problem med att sätta sig ner, speciellt tikar. Det är inte ovanligt att hunden även verkar låg i humöret, tappar aptiten, samt rör sig mer försiktigt än vanligt på grund av den ömmande bakdelen och svansen.

Orsaken varför hundar drabbas av vattensvans

Den exakta fysiologiska orsaken till varför hundar drabbas av vattensvans är inte helt utredd, men det man vet är att tillståndet ofta uppkommer efter att de badat i kallt vatten. Den mest sannolika förklaringen är att det kyliga vattnet i kombination med en eventuell överansträngning orsakar en inflammation i nerverna kring roten av svansen, vilket i sin tur även påverkar musklerna.

Allmänt tagna faktorer som antas orsaka vattensvans hos hundar är:

• Kallt vatten
  • Regnigt väder
  • Kraftig nedkylning
  • Överansträngning

Man tror också att det kan finnas en ökad risk att drabbas av vattensvans som följd av andra sjukdomar.

Hur behandlar man vattensvans hos hund?

Vattensvans går i de flesta fall över av sig själv inom loppet av en vecka; ofta redan efter ett par dagar. Det går att påskynda läkningen genom att hålla hunden varm och torr, samt se till att den får vila. Om du märker att hunden upplever tillståndet mycket smärtsamt är det en bra idé att kontakta veterinär. Smärtstillande och antiinflammatorisk medicin kan då lindra hundens besvär och lidande.

Ett tips till dig som har en hund som älskar att bada är att aktivt ta förebyggande åtgärder för att undvika vattensvans. Det bästa du kan göra är att alltid se till att torka hunden efter bad i kallt vatten och lek i ruskigt väder. För att motverka vattensvans är det också bra att värma upp hunden efter sådana tillfällen, till exempel genom ett värmande täcke.

När ska man uppsöka veterinär?

Hänger svansen på din hund fortfarande efter flera dagars vila? Om du misstänker att din hund har drabbats av vattensvans och inte blir bättre inom ett par dagar är det alltid bästa att konsultera en veterinär för eventuell behandling. På så sätt kan hunden få smärtlindring och man kan också utesluta att hunden lider av andra sjukdomar. Klicka på knappen här nere för att hitta en veterinär nära dig.